Friday, September 21, 2007

[日本] 起點



Kyoto, Japan

千年的古都,廟堂、建築恪守古制,我在京都行走,心情也跟著樸實清簡起來。大和民族在十九世紀維新時期,也曾迫不及待要甩脫傳統文化與束縛,所幸整個社會很快再經沈澱,古物、古風開始受到嚴密的保護,來自漢唐文化的影響,漣漪般一圈一圈散開,最後竟至深化成日常生活之一部分,其精鍊度、其幽深度,還叫東海彼岸的中國自嘆弗如。

幾多地名與廟稱,素樸婉約,尤其叫我心嚮往之:嵯峨野、北野天滿宮、常寂光寺、清水寺、曼殊院…,光看到名字,我幾乎有一股就要拔足親炙而去的衝動。而多半,這些美名的擁有者也不令人失望,例如嵯峨野,儘管沒有高拔山勢,但是綠意悠悠、翠竹聳天,有風嵐、有意境,我怎麼也捨不得很快離開她。

而這,僅是我的京都起點。多好!

5 comments:

  1. 没去過京都,但那櫻花樹下的哲學之道,聽說很美,真的嗎?

    ReplyDelete
  2. 季節不對,沒看到櫻花. 但是遊客太多,我想當今哲學家們大概會避而遠之吧! ;-)

    ReplyDelete
  3. I love Kyoto, love the tranquility, the simple beauty of the temples, the gardens. there is a small revenue called 'philosopher's walk', which ended in 'Nan Chan Si', you wouldn't want to miss the 'South Gate' in it. it's my favorite spot in Kyoto.

    ReplyDelete
  4. oops, not revenue, but avenue.

    ReplyDelete
  5. unfortunately, the philosopher's lane is nowadays packed with tourists. i was a bit disappointed when being there actually...

    ReplyDelete